Vanaf 1998 voor mijn werken gebruik ik microfiber golfkarton zowel wit als bruin. Dit karton gebruik ik als basis voor mijn tekeningen, en niet alleen als basis materaal maar ook het enige materiaal. Ik heb een special techniek ontwikkeld waarmee ik kartoon kan bewerken tot een tekening. Dit bereik ik door een bepaalde techniek zogenaamde mestekenen. Door deze techniek maar ook door technieken van snijden, indrukken, afscheuren en er af halen van bepaalde lagen ontstat als eind resultaat een gestructureerde tekening met imposante afbeldingen. Dragan Despotovic …Met geen ander gereedschap dan een scherp mesje bewerkt hij eenvoudig verpakkingsmateriaal, namelijk golfkarton, tot wat hij zelf reliëftekeningen noemt. Hij snijdt, krabt en drukt op virtuoze manier zijn afbeeldingen in het golfkarton, waardoor er boeiende lichtdonker effecten ontstaan, waardoor zijn grote voorbeeld Rembrandt zo beroemd is geworden. Naast de afbeeldingen naar Rembrandt is op de expositie ook een aantal portretten van familieleden... Herbert van Hoogdalem …Hij kleurige beelden, samengesteld uit het afval van de industriële samenleving. Ook voor deze reliëfs gebruikte hij een industrieel materiaal. Golfkarton is verpakkingsmateriaal, maar in zijn handen wordt het een fascinerend materiaal met veel beeldende kwaliteiten. De reliëfs zijn als ‘grisailles’: in grijstonen geschilderde tafereeltjes boven deuren, zoals je ze bijvoorbeeld in de herenhuizen aan het Rapenburg aantreft. Ze lijken op reliëfs door het plastische effect van licht en schaduw. Maar ‘grisailles’ zijn altijd volmaakt glad en tekenachtig. Dragan Despotovic’s reliëfs zijn altijd volmaakt glad en tekenachtig... Lisette Oomen – Kunst historicus